Piszemy ten artykuł dla wszystkich tych, którzy są po drugiej stronie i chcą się dowiedzieć, jak wycenia się film promocyjny. I już na początku ustalmy, że film promocyjny to pojęcie wymienne z filmem reklamowym, filmem korporacyjny, filmem instruktażowym, czy eventowym. Mimo pewnych różnic pomiędzy tymi filmami, reguły wyceny są w miarę uniwersalne. Usiądź wygodnie w fotelu i dowiedz się akurat tyle, ile potrzebujesz. Szanujemy swój i Twój czas więc będzie krótko i na temat.
Produkcje filmowe, od strony budżetowej, możemy podzielić roboczo na 5 progów produkcyjnych. Wyznacznikiem KAŻDEJ produkcji i związanej z nimi kosztów, jest jeden dokument – SCENARIUSZ.
1. W ulubionej cenie Sknerusa McKwacza, czyli „za darmo”
Gdy po rozmowie z klientem wyczuwamy, że ma symboliczny budżet na reklamę (0-1000 zł, to wolimy mu doradzić, jak wykorzystać własne środki i narzędzia, by mógł zrobić to we własnym zakresie. W dobie wszechobecnych smartfonów, niemal każdy z nas ma w kieszeni narzędzie, którym można nagrać prosty i skuteczny film. Jeśli na duże festiwale filmowe coraz częściej trafiają produkcje kręcone wyłącznie smartfonami, to prosty film reklamowy dla Twojej firmy też może być tak nakręcony. Jedyne czego zazwyczaj ludziom brakuje, to wiedza jak to DOBRZE zrobić. Raz na jakiś czas robimy szkolenia klientom, jak to robić skutecznie i z sukcesami.
2. Budżet ekonomiczny, czyli widełki 2500 – 5000 zł.
Zakres budżetowy, który pozwala na zrobienie prostego i nieskomplikowanego, acz profesjonalnie zrealizowanego filmu promocyjnego opartego na uproszczonym scenariuszu. Takie pieniądze pozwolą na zrealizowanie podstawowego planu filmowego z jednym operatorem i asystentem. W tym przedziale cenowym małe i startujące firmy mogą sobie pozwolić na zrobienie pierwszego kroku w świat reklamy. Prosty film instruktażowy, relacja z jednodniowej imprezy firmowej lub wywiad z prezesem firmy – takie produkcje możemy zrealizować w tym budżecie.
3. Budżet podstawowy, czyli widełki 5000 – 20 000 zł
To odpowiedni budżet by stworzyć skuteczny film reklamowy oparty na prostym scenariuszu. W tym przedziale możemy już sobie pozwolić na użycie dodatkowych środków realizacyjnych oraz zwiększyć ekipę filmową. Dolna granica budżetu związana tu będzie z prostszymi produkcjami, w których ekipa składać się będzie z 2-3 osób i korzystać będzie z podstawowego sprzętu filmowego. Górna granica budżetu pozwoli na zwiększenie ekipy filmowej o specjalistów od oświetlenia, dźwięku, czy makijażu. Większy budżet pozwoli na załatwienie na plan dodatkowego sprzętu, niezbędnego do egzekucji niektórych bardziej skomplikowanych scen (gimball, ramie kamerowe, czy jazda). W tych pieniądzach małe firmy mogą myśleć o realizacji nieskomplikowanych produkcyjnie filmów promocyjnych i reklamach do wykorzystania na swojej stronie internetowej, w social mediach, czy w serwisie YouTube. Pod takie produkcje piszemy scenariusz, plan produkcyjny i organizujemy niezbędne środki do realizacji filmu. W cenę wchodzi też post-produkcji w skład której wchodzi m.in: korekcja barwna, udźwiękowienie filmu i przygotowanie prostych animacji.
4. Budżet rozszerzony, czyli widełki 20 000 – 70 000 zł
To odpowiedni budżet na produkcje wymagających większych nakładów realizacyjnych wynikających z dostarczonego i napisanego przez nas scenariusza filmowego. Do scenariusza przygotowujemy wtedy także storyboard. Filmy zrealizowane w tym budżecie mogą pozwolić sobie na więcej swobody produkcyjnej, liczniejszy plan filmowy i więcej dni zdjęciowych. W tym wariancie na planie pojawią się specjaliści z każdego niezbędnego do realizacji filmu pionu. Zaliczyć do nich możemy asystenta kamery, dźwiękowca, mistrza oświetlenia, charakteryzatora, scenografa, czy wózkarza. A gdy niezbędny będzie droniarz do wykonania zdjęć lotniczych, pojawi się on ze swoim ukochanym statkiem powietrznym. Możemy sobie tutaj pozwolić na profesjonalnych aktorów, czy rozpoznawalny głos lektorski. A wszystko po to, by nakręcić film promocyjny, który zrobi różnicę i skutecznie poprawi rozpoznawalność Twojej firmy.
5. Budżet premium, czyli widełki 70 000 – 150 000 zł
W tym przedziale dochodzimy do poziomu produkcyjnego, by zrealizowany spot reklamowy mógł trafić nawet do emisji w TV. Na planie pojawią się kamery, którymi w Hollywood kręci się topowe filmy, a reszta osprzętu będzie na światowym poziomie. Na plan możemy zaprosić szerzej rozpoznawalnych aktorów, a postaci drugoplanowe wyłonimy w specjalnym castingu z profesjonalnymi aktorami. Budżet ten pozwoli na to, by muzyka była specjalnie skomponowana na potrzeby filmu, a ewentualny lektor był z tych, którego każdy kojarzy. Dział specjalistów od postprodukcji, gdy to będzie potrzebne, przygotuje zaawansowane animacje i efekty specjalne.
Co się dzieje powyżej tego budżetu? Wchodzi się na teren właściwy dla produkcji dużych reklam telewizyjnych i zaawansowanych produkcyjnie kampanii wideo dla największych brandów. Na planie pojawi się „ten ZNANY aktor”, po film podłoży się „ten SŁYNNY hit muzyczny”, a plan zdjęciowy może przenieść się ze studia na tropikalną wyspę. Te budżety znamy na razie tylko z opowieści, więc nie będziemy się tu mądrzyć.